Κυριακή, 4 Νοεμβρίου 2012

Η ΛΥΔΙΑ ΔΑΜΠΑΣΙΝΑ ΣΤΗ LIFO


25’ με την Λυδiα Δαμπασiνα

Ένα τηλεφωνικό ραντεβού με τη σοβαρή, αθόρυβη καλλιτέχνιδα
Magnify Image
«Οι εικόνες μου μοιάζουν με ένα πανόραμα μιας ολόκληρης ζωής που βλέπει ο άνθρωπος να περνάει από μπροστά του σε κλάσμα δευτερολέπτου πριν πεθάνει. Συντονίζονται με την αποδόμηση. Εικόνες σιωπηλές. Δεν υπάρχει χώρος για περιττά αισθήματα. Το κρύο με έχει περικυκλώσει».
Με αυτό τον τρόπο συστήνει η εικαστικός Λυδία Δαμπασίνα την έκθεσή της με τίτλο «Party’s over - Starts over» (To γλέντι τελείωσε - Το γλέντι ξαναρχίζει) που φιλοξενείται αυτή την εποχή στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά-Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Μοναστηράκι.
Σε μια στιγμή που η χώρα βρίσκεται σε μεγάλη αναστάτωση, με τον συναισθηματισμό, την υπερβολή, τους φασιστικούς δεκάρικους και την απειλή της λογοκρισίας να διαχέονται σαν αρρώστιες πάνω από την πόλη, η έκθεσή της μοιάζει με καταφύγιο και φέρνει στο μυαλό μια άλλη, πιο ψύχραιμη εποχή, όχι απαραιτήτως μακρινή. Τότε που είχαμε τη νηφαλιότητα να σταθούμε, για παράδειγμα, μπροστά από τις φωτογραφίες ενός μαχαιριού καρφωμένου σε ένα κόκαλο ή μιας διπλωμένης ελληνικής σημαίας πάνω σε ένα άδειο τραπέζι και να διαβάσουμε ασφαλείς τη φράση: « Όλοι οι δρόμοι είναι κλεισμένοι».
Η έκθεσή της αποτελείται από ένα σύνολο σκηνοθετημένων φωτογραφικών εικόνων μεγάλων διαστάσεων, οι οποίες συνοδεύονται από σύντομες φράσεις προερχόμενες, κυρίως, από τον ημερήσιο Τύπο: η άδεια, καθαρή επιφάνεια ενός παλιού ξύλινου τραπεζιού με κομψό σκάλισμα συνοδεύεται από τη φράση: «Το γλέντι τελείωσε». Η νεκρή φύση ενός λευκού ανθοδοχείου με κόκκινα και λευκά τριαντάφυλλα, με τα πέταλά τους πεσμένα στο τραπέζι, μας υπενθυμίζει ότι «η Pina Bausch πέθανε», ενώ μια ακρωτηριασμένη γουρουνοκεφαλή σε ένα πιάτο φέρει τον επίκαιρο τίτλο P.I.G.S, τα αρχικά των προβληματικών χωρών του ευρωπαϊκού Νότου.