Ταυτόχρονα
με την έκθεση ex-pats το μουσείο παρουσιάζει μια εγκατάσταση τριών γλυπτών που έρχονται σε συνομιλία με
το περιβάλλον ιστορικό αρχαιολογικό κέντρο της Αθήνας. Τα εγκαίνια της
εγκατάστασης των τριών γλυπών έργων στη ταράτσα του μουσείου θα γίνουν την Παρασκευή,
5 Μαίου, 20:00, παράλληλα με τα εγκαίνια της έκθεσης ex-pats. Τα έργα Sham (Συρία) του Μάρκου Χατζηπατέρα και
Omega του Cris Gianakos, φιλοξενούνται σε μακροχρόνιο δανεισμό, ενώ τα δύο έργα της Άλεξ
Μυλωνά Κούρος και Κόρη μεταφέρονται
από τους εσωτερικούς εκθεσιακούς χώρους σε μόνιμη εγκατάσταση στη ταράτσα.
Προγραμματίζεται
για τον Ιούνιο μια ειδική βραδιά στη ταράτσα
παρουσία των καλλιτεχνών και προς τιμήν του Cris Gianakos που αδυνατεί να παρευρεθεί στα εγκαίνια. Εν καιρώ θα γίνει ειδική
ανακοίνωση για την εκδήλωση αυτή.
Ο Cris
Gianakos αναφέρει
για το έργο του: «Το OMEGA είναι ένα αντικείμενο που
προσομοιάζει ένα stealth, και μοιάζει
να έχει προσγειωθεί σαν αρπακτικό από άλλο πλανήτη στη ταράτσα του Μουσείου
Άλεξ Μυλωνά. Επίσης θυμίζει τα κατασκοπικά αεροπλάνα της ψυχροπολεμικής
περιόδου, που είναι ανά πάσα στιγμή αναμενόμενα και στη σημερινή εποχή και που,
τελικά, εκπέμπουν μια δυσοίωνη μυστηριώδη αύρα. Κινούμενος γύρω από το Omega, αντιλαμβανεσαι ότι οι κομψές επίπεδες φόρμες του
αποπνέουν ειρήνη και καλοσύνη, κρύβοντας καταλυτικές αλλαγές που ξεδιπλώνονται
από κάθε γωνία, αποκαλύπτοντας έτσι τη διαχρονικότητά του. Το φινίρισμα του
χάλυβα απωθεί, αλλά και προσελκύει. Όσο για την επόμενη κίνηση, αυτή παραμένει
άγνωστη.»
Γράφει σχετικά με το έργο του ο Μαρκ Χατζηπατέρας: «SHAM
είναι η ονομασία στα αραβικά για την περιοχή του Λεβάντε, τη σημερινή Συρία,
επίσης ‘Sham’ στα αγγλικά σημαινει απάτη, προσποίηση, κοροϊδία.
Ο Δυτικός Κόσμος, ισχυρίζεται ότι διαφυλάττει τη
δημοκρατία, την ελευθερία και τα ανθώπινα δικαιώματα. Με αυτό το πρόσχημα,
παρεμβαίνει και ανατρέπει καθεστώτα. Η στάση της ομως απέναντι στον πόλεμο στη
Συρία φανερώνει ότι οι ισχυρισμοι αυτοι της Δυσης είναι μια κοροϊδία εφ οσον
δεν έχει κανει τίποτα ουσιαστικό για να βοηθήσει τους ανθρώπους της Συρίας και
να αποτρέψει την ανθρωπιστική αυτή τραγωδία.
Στο SHAM βλεπουμε μια Σύρια μητέρα που κρατάει το νεκρό αγόρι της και
κοιτάει τον Παρθενώνα, το λίκνο του Δυτικού Πολιτισμού και της ελευθερίας, και
αναρωτιέται πού είναι αυτός ο «θαυμάσιος» Δυτικός πολιτισμός και τί έχουν γίνει
όλες εκείνες οι αξίες που πρεσβεύει.»
Γράφει η Claudette Labrosse για το έργο της Άλεξ Μυλωνά: «Κλείνω τον κύκλο» - ΚΟΥΡΟΣ και ΚΟΡΗ (1998). Κοιτάζοντας πίσω, στα χρόνια που πέρασαν,
στις ώρες ακάματης εργασίας, στις εμπειρίες, στις ιδέες που μπόρεσε να
εξελίξει, θεωρεί αυτή την αναζήτηση και τις διάφορες στιγμές της ως ένα πλήρες,
αυτόνομο έργο, το οποίο πρέπει να περατωθεί, και αυτή η περάτωση μοιάζει να
οδηγεί στο ξεκίνημα. Όμως, η εικόνα του κύκλου που κλείνει σίγουρα, δεν
εκφράζει μία επιστροφή στο σημείο εκκίνησης σαν να μην έχει συμβεί τίποτα
ενδιάμεσα. Σε τούτο τον κύκλο εμπερικλείεται όλη η προσπάθεια, η οποία κατά
κάποιο τρόπο συνοψίζεται στα δύο αυτά έργα, όπου συνδυάζονται με άνεση η
αισθησιακή πλαστικότητα της αναπαραστατικής απόδοσης και η γεωμετρική
πνευματικότητα – το παλιό και το καινούργιο συνυπάρχουν με ελευθερία.»
Βιογραφικά
στοιχεία
Cris Gianakos
Είναι
ελληνο-αμερικανός γλύπτης. Η αρχιτεκτονική και οι αρχαιολογικοί χώροι, ο
κονστρουκτιβισμός και το Bauhaus, αποτυπώνονται στο όραμα και τη δουλειά του. Από τη
δεκαετία του ’60 έχει μία σημαντική παρουσία στην αμερικανική avang-garde και τα έργα του βρίσκονται σε
πολλές μουσειακές και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο. Στη δουλειά του
χρησιμοποιεί διαφορετικά μέσα, με τα γλυπτά, τα δυσδιάστατα έργα, τα σχέδια, τη
ζωγραφική και τις εγκαταστάσεις του να βρίσκονται σε ένα συνεχή διάλογο. Ο Gianakos είναι γνωστός για τις μικρές και
μεγαλύτερης κλίμακας ράμπες, γνωστές σαν Rampworks, ως μια πρόταση στη αναζήτηση οργάνωσης
της φόρμας στο χώρο, με τη χρήση βιομηχανικών υλικών. Έχει δημιουργήσει πολλές
μεγάλης κλίμακας “site-specific” εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Πρόσφατα
παρουσίασε το έργο του σε ατομικές εκθέσεις στη Νέα Υόρκη και τη Στοκχόλμη. Ζει
κι εργάζεται μεταξύ Νέας Υόρκης και Ευρώπης.
Μάρκ
Χατζηπατέρας
Ο Μάρκ Χατζηπατέρας γεννήθηκε στο Λονδίνο. Σπούδασε στο St.Martins School of Art και στο John Moores.
Από το 1982 έως το 2002 έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη.
Το έργο του κινείται ανάμεσα στη ζωγραφική, την χαρακτική
και τη γλυπτική. Έχει κάνει “site-specific” εγκαταστάσεις
και παρεμβάσεις σε
γκαλερί και σε δημόσιους χώρους. Το 2000 του ανετέθη από την Υπηρεσία Μεταφορών
της Νέας Υόρκης (ΜΤΑ), η διακόσμηση, του
σταθμού 28th Street της γραμμής Broadway με 40 ψηφιδωτές συνθέσεις. Το
έργο βραβεύθηκε από το Municipal Arts Society της Νέας Υόρκης ώς “Best Public Work for the year 2003”. Έχει παρουσιάσει έργα του σε
περισσότερες από 30 ατομικές και 100 ομαδικές εκθέσεις. Έργα του υπάρχουν σε
ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές συμπεριλαμβανομένου του Metropolitan Museum
of Art της Νεας
Υορκης.
Άλεξ
Μυλωνά
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1920. Σπούδασε γλυπτική
στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή τον Μιχάλη Τόμπρο και παρουσίασε
τη δουλειά της σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα (Πανελλήνια
Έκθεση, 1952, Ζάππειο κ.α.). Συμμετείχε σε πολλές διεθνείς εκθέσεις στο
εξωτερικό και εκπροσώπησε την Ελλάδα στη 30η Μπιενάλε της Βενετίας.
Το έργο της έχει εκτεθεί στο Salon de la Jeune
Sculpture του
Παρισιού (1962-63), στη Διεθνή Έκθεση του Μόντρεαλ (1967) και σε πολλές
Μπιενάλε (Βρυξέλλες, Μπουένος Άιρες, Βουδαπέστη, Αλεξάνδρεια). Το 1986 η Εθνική
Πινακοθήκη παρουσίασε μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της.
Ίδρυσε το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά το οποίο
λειτουργεί από το 2004 και παρουσιάζει το έργο της, καθώς και περιοδικές
εκθέσεις σύγχρονης τέχνης.
Έζησε και εργαστηκε στην Αθήνα και στο
Παρίσι περνώντας τα καλοκαίρια της στο σπίτι της στη Σύρο.
http://mouseioalexmylona.blogspot.com/
The Museum Alex Mylona – Macedonian Museum of Contemporary Art will
inaugurate an installation of three sculptures on the roof terrace of the Museum
overlooking the Acropolis, concurrently with the opening of the ex-pats exhibition,
on Friday, May 5, at 20:00.
Mark
Hadjipateras’ Sham and Cris Gianakos’ Omega, will remain
on the museum terrace on a long term loan. Alex Mylona’s Kouros and Kore are being moved from the
2nd floor of the museum to the terrace.
Cris Gianakos on Omega:
“Omega is a stealth-like object
seeming like a predator from another planet that has landed on the roof of the
Museum Alex Mylona. It also reminds us of cold war-era wing-shaped spy planes,
which are ever-imminent in today’s world. In the final analysis, it emits an
ominous mysterious aura. As one moves around Omega, its elegant planar form
looks quite peaceful and benign, with radical hidden changes unfolding from every
angle, its timelessness revealed. The cold steel finish both repels and
attracts. What its next move is, is unknown.”
Mark Hadjipateras on Sham:
"Sham is the
ancient name for the region of the Levante which is present day Syria. In
this sculpture, inspired by this location, a
Syrian mother is holding her dead child and faces the Parthenon in a form of
supplication to the so called cradle of western civilization. The
West has stood idle for the last six years as the worse humanitarian tragedy since
World War II continues to unfold, leaving half a
million dead, 150.000 among them civilians, and close to eleven million
displaced--half of the nation’s population. Its a Sham!"
Alex Mylona on Kouros and Kore: “I am closing the circle. A
look back at the
years gone by, at the hours of ceaseless toil, at the experiences, the ideas
that have been developed, reveals this exploration and its various moments to
be a complete, independent oeuvre, which is beeing brought to a close, and this
closure seems to lead back to the beginning. However, the image of a circle
closing is not meant to express a return to the starting point, as though
nothing had happened in between. This circle encloses within it all the effort,
which is in a way summarised in these two pieces, in which the sensuous
plasticity of the figurative rendering is combined with geometric spirituality
and in which the old and the new freely coexist.”
Biographical notes:
Cris Gianakos is a Greek-American sculptor. Architecture and
ancient sites, Constructivism and the Bauhaus, have all found their way
into Gianakos’ vision and work. Since the 1960s he has had a strong presence in the
American avant-garde, and his work is in numerous museums and collections all
over the world. His work moves freely between different media, with his
sculptures, two-dimensional works, drawings, paintings and installations
engaging in a continual dialogue. Gianakos is known for his small and
large-scale ramps, known as “Rampworks”, as a solution to the problem of
organizing forms in space with industrial materials. He has created many
large-scale site-specific works in the United States and Europe. Recently he
had solo exhibitions in New York and Stockholm. He continues to live and work
in New York and Europe.
Mark Hadjipateras was born in London. He studied at
St. Martins in London and the John Moores School of Art in Liverpool. From
1982 to 2002 he lived and worked in New York. His work includes painting, sculpture,
and printing. He has created site-specific installations in public spaces and
galleries in Europe and the U.S. In 2000, the Metropolitan Transit Authority of
New York City, commissioned Hadjipateras to create a permanent installation
comprising 40 mosaics for the 28th Street station of the Broadway line. This work received the award of
"Best Public Work" of the New York Municipal Arts Society in 2003. He
has participated in more than 100 group exhibitions as well as in 30 solo
exhibitions in Greece, Europe and the U.S. His works can be found in public and
private collections.
Alex Mylona was born in Athens in 1920. Her parents
perceived her talent at an early age and she took her first lessons in drawing
at the age of 8. In 1940, Mylona married the young lawyer and subsequent
politician George Mylonas. In 1945, already the mother of two daughters, she
attended the Athens School of Fine Arts where she studied sculpture in the
studio of Michalis Tombros. Her third child, Alexandros, was born in 1949. Her three children all followed her into the arts. Maria
in painting, Eleni in mixed media and Alexandros in theater. Throughout her
life Alex Mylona participated in numerous exhibitions at home and abroad. She
had solo shows at Gallery Zygos, Nees Morfes, Polyplano, Gallery Athinon among
others. In 1960 she represented Greece at the 30th Biennale of Venice, drawing
enthusiastic support from the art critic Herbert Read. In 1962 she participated
at the Salon de la Jeune Sculpture in Paris, at the International Fair in
Montreal in 1967 and at Biennial exhibitions, in Brussels, Alexandria, Buenos
Aires and Budapest. From the 1960s onwards she maintained a studio in Paris and
met sculptors Arp, Giacometti and Zadkine, as well as painters Atlan and
Schneider. In 1986 the Greek National Gallery organized a comprehensive retrospective
exhibition of her oeuvre. In 1988 she had a solo show at Gallerie Denise Rene
in Paris. In 2002 she embarked upon her last creation, the Museum Alex Mylona,
which was first inaugurated in 2005 and has subsequently operated under the
auspices of the Macedonian Museum of Contemporary Art. Alex Mylona died in 2016
at the age of 96. http://mouseioalexmylona.blogspot.com/