Γιάννης Σπυρόπουλος, Ώρα L, 1968,
Συλλογή Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου
Νέα έκθεση
‘Χωρίς τίτλο ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια’
29 Μαΐου - 15 Σεπτεμβρίου 2019
Η ιστορία της αφαίρεσης στον ελλαδικό χώρο αποτυπώνεται στη νέα έκθεση-παραγωγή του MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τίτλο «Χωρίς τίτλο ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια», που θα παρουσιαστεί στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά στην Αθήνα από τις 29 Μαΐου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2019.
Η έκθεση εστιάζει στα χρόνια της εμφάνισης και βαθμιαίας καθιέρωσης της αφαίρεσης στην ελληνική τέχνη, από τη δεκαετία του 1950 έως και τα μέσα της δεκαετίας του 1960, περίοδο κατά την οποία πέρασε από πολλά στάδια, γνώρισε την αμφισβήτηση, την πολεμική και την απόρριψη, ενδύθηκε διαφορετικές μορφές, ωστόσο επιβίωσε και στη συνέχεια ανανεώθηκε πολλαπλώς. Μέσα από το έργο 26 ζωγράφων και γλυπτών, εκ των πιο σημαντικών εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης στην χώρα, διαγράφεται η συναρπαστική ιστορία ενός καλλιτεχνικού ρεύματος, με βαθιά τα σημάδια των ανθρώπων που την υπηρέτησαν ή την πολέμησαν.
Η δημοσίευση του μανιφέστου των «Ακραίων» από την ομώνυμη ομάδα καλλιτεχνών -Αλέκος Κοντόπουλος, Λάζαρος Λαμέρας, Γιάννης Μαλτέζος, Γιάννης Γαΐτης, Δημήτρης Χυτήρης, Καίτη Αντύπα- το φθινόπωρο του 1949, συμπίπτει με το τέλος του Εμφυλίου και παράλληλα σηματοδοτεί την αρχή της διεκδίκησης: της ελεύθερης έκφρασης και αυτονομίας του καλλιτέχνη απέναντι στην επικράτηση της αναπαράστασης ως τρόπου έκφρασης και κυρίαρχης ιδεολογίας. Η προσπάθεια αυτή επιχειρείται από παλαιότερους και νεότερους καλλιτέχνες οι οποίοι αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το αίτημα της ανανέωσης και του εκσυγχρονισμού της ελληνικής τέχνης, σε αντιπαράθεση προς τις ελληνοκεντρικές αναγνώσεις του μοντερνισμού.
«Η αφηρημένη ζωγραφική και γλυπτική της πρώτης και δεύτερης μεταπολεμικής δεκαετίας γίνεται ο ουσιαστικός πυρήνας που καθορίζει μια νέα κατεύθυνση στον ελληνικό χώρο», όπως σημειώνουν μεταξύ άλλων στο εισαγωγικό τους κείμενο οι επιμελητές της έκθεσης Θούλη Μισιρλόγλου και Γιάννης Μπόλης. Και συνεχίζουν σχολιάζοντας: «Αυτή δεν αφορά μόνο έναν επανακαθορισμό μορφολογικών και φορμαλιστικών κριτηρίων, δεν διευρύνει απλώς τη διερεύνηση των ορίων της εικαστικής γλώσσας, αλλά έρχεται σε κρίσιμη αντιπαράθεση με την κυρίαρχη αισθητική και ιδεολογία. Για το λόγο αυτό, ξεπερνά τα στενά όρια της ανεικονικότητας και της εικόνας και γίνεται η γέφυρα που οδηγεί σε νέες αναζητήσεις: αυτές που δεν είχαν να κάνουν μόνο με την αυτονόμηση της καλλιτεχνικής πράξης, αλλά και τη σύνδεσή της με την κοινωνία, την πολιτική, την κριτική και τον ανθρωπισμό».
Η έκθεση «Χωρίς τίτλο ΙΙ. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Τα ηρωικά χρόνια» στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά περιλαμβάνει έργα των συλλογών του ΜΟΜus, αλλά κυρίως δάνεια από σημαντικά ιδρύματα, όπως η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, η AlphaBank, το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, ιδιωτικές συλλογές και αρχειακό υλικό από το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης–iset. Η έκθεση αποτελεί επίσης τη δεύτερη παραγωγή-αφιέρωμα με θέμα την αφαίρεση από το MOMus, σε συνέχεια της έκθεσης «Χωρίς τίτλο Ι. Ελληνική Μεταπολεμική Αφαίρεση: Επιλογές από τις συλλογές του ΜΟΜus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» που παρουσιάζεται ήδη στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη από τις19 Απριλίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2019.
Ξεναγήσεις θα πραγματοποιούνται για το κοινό κάθε Σάββατο στις 12:00, με το εισιτήριο εισόδου.
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:: Αχιλλέας Απέργης, Γιώργος Βακαλό, Γιάννης Γαΐτης, Chryssa(Χρύσα Βαρδέα), Φρόσω Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Βλάσης Κανιάρης, Χρίστος Καράς, Νίκος Κεσσανλής, Αλέκος Κοντόπουλος, Δημήτρης Κοντός, Κώστας Κουλεντιανός, Λάζαρος Λαμέρας,Χρήστος Λεφάκης, Κλέαρχος Λουκόπουλος, Γιάννης Μαλτέζος, Άλεξ Μυλωνά, Κοσμάς Ξενάκης, Χρύσα Ρωμανού, Νίκος Σαχίνης, Γεράσιμος Σκλάβος, Θεόδωρος Στάμος, Γιάννης Σπυρόπουλος, Γιώργος Τούγιας, Κώστας Τσόκλης, Γιάννης Χαΐνης, Σωσώ Χουτοπούλου-Κονταράτου
Επιμέλεια έκθεσης: Θούλη Μισιρλόγλου, Προϊστάμενη Τμήματος Συλλογών MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης & Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Γιάννης Μπόλης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Χορηγός καταλόγου | Catalogue Sponsor
New Exhibition
Untitled II. Greek Postwar Abstraction: the heroic years
29 May - 15 September 2019
The history of abstraction in Greece is reflected in the new exhibition-production of MOMus-Museum of Contemporary Art (Macedonian Museum of Contemporary Art and State Museum of Contemporary Art Collections), under the title “Untitled II. Greek Postwar Abstraction: the heroic years”, which is presented at MOMus-Museum Alex Mylonain Athens from 29 May to 15 September 2019.
The exhibition focuses on the years of the emergence and eventual establishment of abstraction in Greek art, from the 1950s until the mid-1960s. During that time, abstract art was challenged, contested and rejected, took many forms and passed through several stages. The exhibition traces the history of a great art movement through the work of 26 Greek painters and sculptors, who were among the most prominent representatives of contemporary art in the country.
The publication of the manifest of the “Extremists” (an avant-garde group consisting of Alekos Kontopoulos, Lazaros Lameras, Yiannis Maltezos, Yannis Gaitis, Dimitris Chytiris and Kaiti Antipa) in the autumn of 1949 coincided with the end of the civil war and also signaled the first articulation of an imperative demand: the demand for artistic freedom and autonomy against the supremacy of representation as a form of expression and dominant ideology.Older, but mostly younger artists took it upon themselves to bring about the renewal and modernization of Greek art, in conflict with the Greek-centric takes on modernism.
“Abstract painting and sculpture became the vital core that defined a new direction in the domestic art scene, which did not just involve a redefining of morphological and formalist criteria, not only expanded the limits of artistic language”, note the curators of the exhibition, Yannis Bolis and Thouli Misirloglou. “This new direction crucially contravened the dominant aesthetic paradigm and ideology. It therefore went beyond the narrow limits of non-figurative art and the image, reconstituting the dimension of social space, giving a new focus to artistic agency and creation, to the measures of relating to society, politicsm critic and humanism”.
The exhibition “Untitled II. Greek Postwar Abstraction: the heroic years” at MOMus-Museum Alex Mylona comprises works of the MOMus Collections, but mainly loans from important foundations as the National Gallery – Museum Alexandros Soutsos Alpha Bank, George Zongolopoulos Foundation, private collections and archival material from the Institute of Contemporary Greek Art – iset. The exhibition is the second production-tribute to abstraction, after the exhibition “Untitled I. Greek Postwar Abstraction: Selections from the collection of MOMus-Museum of Contemporary Art (Macedonian Museum of Contemporary Art and State Museum of Contemporary Art Collections), that is being presented at MOMus-Museum of Contemporary Art in Thessaloniki from 19 April to 15 September 2019.
Guided tours for the audience: every Saturday at 12:00, free along with the ticket.
Participating artists:Achilleas Apergis, Vlassis Caniaris,Christos Caras, Chryssa, Dimitris Condos, Costas Coulentianos, Frosso Efthymiadi-Menegaki, Yannis Gaitis,Yannis Hainis, Sosso Houtopoulou-Kontaratou, Nikos Kessanlis, Alekos Kontopoulos, Lazaros Lameras, Christos Lefakis, Klearhos Loukopoulos, Yannis Maltezos, Alex Mylona, Chryssa Romanos, Nikos Sachinis, Gerassimos Sklavos, Yannis Spyropoulos, Theodoros Stamos, Yorgos Touyas, Costas Tsoclis, George Vakalo,Cosmas Xenakis, George Zongolopoulos.
Curators: Yannis Bolis, Head of Contemporary Sculpture Department, MOMus-Museum Alex Mylona / Thouli Misirloglou, Head of Collections, MOMus-Museum of Contemporary Art (Macedonian Museum of Contemporary Art and State Museum of Contemporary Art Collections)