Perrformance: ‘Το Μουρμούρισμα της Σπείρας’
Συνέργεια: Έκτορας Μαυρίδης (κεραμική), Σαβίνα Γιαννάτου (Φωνητικά), Κωστής Δρυγιανάκης (ηλεκτρονικά)
Κυριακή 5 Μαΐου 2019
14:00
MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στο πλαίσιο της έκθεση «Άλεξ Μυλωνά, Αναδρομική»
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.
Ένα σημαίνον κεφάλαιο στην διαμόρφωση της ελληνικής ιστορίας και της αρχαιολογίας της είναι δομημένο πάνω σε αναρίθμητα ευρήματα κεραμικής. Η κεραμική και η αγγειοπλαστική μεταφορικά αποτελεί το «νερό» στο σώμα της ελληνικής ιστορίας της τέχνης. Η χρήση της λέξης «σώμα», άλλωστε, διόλου τυχαία είναι στη σύνδεσή της με την κεραμική, καθώς υπάρχουν σαφή μεθοδολογικά δεδομένα που δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης: στην πλειονότητά τους τα ονόματα αγγείων στην αρχαιολογική κεραμική ορολογία προέρχονται από την κοινή ρίζα -κυ- (του ρήματος κυέω = εγκυμονώ), ενώ για την περιγραφή ενός κεραμικού αγγείου είθισται να χρησιμοποιούνται ως εργαλεία περιγραφής του όροι όπως χείλος, λαιμός, ώμος, κοιλιά.
Το σώμα, λοιπόν, η γένεσή του μέσω του τροχού του κεραμίστα, ως μια ακόμη, πρωταρχική εκδοχή και ουσία της σωματικότητας, αποτέλεσαν και το κύριο σκεπτικό για την εικαστική δράση των Έκτορα Μαυρίδη, Σαβίνας Γιαννάτου και Κωστή Δρυγιανάκη Ο δυναμισμός τής σπειροειδούς κίνησης στον κεραμικό τροχό του κεραμίστα Έκτορα Μαυρίδη (κίνηση που θυμίζει και την ελικοειδή κίνηση του ανθρώπινου DNA) στήνει μια γιορτή γήινων αισθήσεων και δημιουργικότητας, που δίνει σχήμα στο ασχημάτιστο, δομή στο απροσδιόριστο και στερεότητα στο αφηρημένο του χώματος/πηλού. Ο ίδιος ο κεραμίστας μετατρέπεται ολόκληρος σε σπείρα, εμπλέκεται, περιπλέκεται και ρέει με το δικό του σώμα μέσα σε κάθε κίνηση του κεραμικού κυλίνδρου, γίνεται ένα με το έργο του˙ συνδράμει συναισθηματικά και χειρονομιακά στην πλαστικότητα της δημιουργίας και, ακόμη και με τους πιο λεπταίσθητους χειρισμούς, μπορεί να αλλάξει τη σάρκα, τη δομή του πηλού, να ανασαίνει και να κινείται μαζί του, ως σώμα ενιαίο.
Ο αντίστοιχος δυναμισμός τής ανθρώπινης φωνής από την Σαβίνα Γιαννάτου εκφράζει και εξωτερικεύει κάθε συναίσθημα, κάθε ίχνος μόχθου και πόνου του σώματος, σχηματίζοντας μια φωνολογική απόπειρα, μια εκ νέου άρθρωση λόγου˙ και οι ηλεκτρισμένοι συχνοτικοί ήχοι του Κωστή Δρυγιανάκη, μια συλλογή ακατέργαστων ήχων της ζωής, αγκαλιάζουν τον τόπο της δημιουργίας, ζωντανεύουν πλείστες τις μαγικές –υλικές και άυλες– εκφάνσεις της δράσης.
Στόχος της πολυδιάστατης δράσης «Το Μουρμούρισμα της Σπείρας» είναι να αναδείξει θεμελιώδη, αρχετυπικά ζητήματα της εικαστικής δημιουργίας, της ηχητικής, φωνητικής και χειρονομιακής σύνθεσης, της ίδιας της σχέσης μας με τις αισθήσεις. Είναι μια σφιχτοδεμένη συνέργεια, αφοσιωμένη στην αγάπη και τη δυναμική της σωματικότητας, και λειτουργεί εντέλει ως ένα σώμα, που φέρει και δηλώνει κάθε πτυχή της ανθρώπινης έκφρασης -δηλαδή την ουσία της ίδιας της δημιουργίας.
Επιμέλεια: ΑρετήΛεοπούλου
Performance: ‘The Visceral Humming of the Spiral’
Αrtists: Hector Mavridis (ceramics), Savina Yiannatou (vocals), Costis Drygianakis (electronics)
Sunday, May 5, 2019, 14:00
MOMus – Museum Alex Mylona, in the frame of the exhibition “Alex Mylona, Retrospective”
Admission Free
An important chapter in Greek historiography and archeology is structured on countless ceramic finds. Pottery is metaphorically the “water” in the body of Greek art history. The use of the word "body" itself is highly appropriate in connection with ceramics, as there is clear methodological data that leaves no room for doubt: the majority of vase names in ancient ceramics come from the common root -κυ- (of the verb κυέω, which means in ancient Greek being pregnant); furthermore, the terminology of ceramics draws on terms based on the human anatomy, such as mouth, neck, shoulder or belly.
The ‘body’, born, as it were, through the pottery wheel, is a primeval aspect of the concept of the body in general; this is the central idea of the performative project presented by Hector Mavridis, Savina Yiannatou and Costis Drygianakis. The dynamics of the helical movement of the pottery wheel (a movement that is reminiscent of the helical movement of human DNA) creates a feast of earthly senses and creativity, which gives shape to the unformed, structure to the undefined and solidity to the abstract shape of the clay. The artist himself turns into a spiral, engages, dances and flows with his own body in every movement of the ceramic wheel, becomes one with his artwork while shaping it; through his emotions he energizes the plasticity of creation and, with the most delicate gestures, he transforms the flesh and the structure of the clay, breathing and moving with it, as a single body.
In parallel with this transformation of the clay, the dynamics of the human voice by Savina Yiannatou externalize every emotion, express every trace of body pain and labor; vocalist Yiannatou through the raw material of phonology, performs a transformative re-articulation of speech, while the electronic sounds of Costis Drygianakis, a collection of raw sounds drawn from life, including the process of pottery itself, embrace the creative space and animate the magical manifestations of the performance process.
The aim of this interdisciplinary example of performance art, "The visceral humming of the spiral", is to highlight fundamental, archetypal issues of visual creation: to bring together, seamlessly, sonic, vocal and gestural expression, and to activate our own relationship with our senses. The performance is a lyrical synergy, the parts functioning as a unified body that articulates and enacts every aspect of human expression and, indeed, the very essence of creation itself.
Curator: Areti Leopoulou